Beschrijving
Wilhelm Schimmel W118T
De Wilhelm Schimmel piano wordt in de Schimmelfabriek te Polen vervaardigd. Er worden 100% Schimmel materialen gebruikt. Je kunt spreken van een fantastische piano voor een prijs die gelijk is aan de meeste middenklasse Aziatische instrumenten. Ook deze piano moet u zeker proberen indien u in deze prijsklasse een piano zoekt.
De Wilhelm W118 T werd geprezen in het gerenommeerde Franse vakblad PIANISTE om zijn nauwkeurige en toegankelijke speelaard. Het klavier biedt veel controle, waardoor men uitstekend pianissimo kan spelen maar ook eenvoudig trillers. Het geluid vindt men zeer rijk en zeer rond tot in alle registers, ook bij krachtig spel. Dit is een piano die zingt en over veel nuances beschikt. De grote toonlengte laat rustig spel toe, dat een pianist doet genieten van de mooie klankkleur en klankrijkdom. Een piano die bekoort, ook omdat hij zeer betaalbaar is. De Wilhelm is ontworpen en geproduceerd door het topmerk Schimmel dat bekend staat om zijn kwaliteit en betrouwbaarheid. Een van de beste keuzes uit deze klasse!
Kenmerken
Met de Wilhelm-serie biedt Schimmel een prachtige reeks instrumenten tegen een lagere prijs, maar toch met de bekende Schimmelkwaliteit. Een kwaliteit die een pianist steeds blijft inspireren. De piano’s worden in een eigen fabriek in Polen gebouwd op basis van het innovatieve Schimmelontwerp en met hoogwaardige materialen. De Wilhelm piano en vleugel zijn dan ook officieel Europees gecertificeerd door het Bundesverband Klavier, dat staat voor hoge kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Kenmerken Schimmel piano’s en vleugels
Schimmel streeft naar perfectie en hoge kwaliteit. Elke toon moet klinken als een onvergetelijk concert, vindt Schimmel. De 130 jaar ervaring en grote passie voor het pianobouwvak zorgen voor kwalitatief hoogwaardige instrumenten met een robuuste toon en toegankelijke speelaard. Alle instrumenten hebben een origineel BVK-certificaat.
Voor de zangbodem wordt hout gebruikt van 300 jaar oude bomen uit Beieren, die daar op grote hoogte groeien. Door de langzame groei staan de jaarringen dicht op elkaar waardoor het hout perfect is voor de zangbodem van een piano of vleugel. De op spanning gebrachte zangbodem, ondersteund door speciaal gevormde ribben heeft een lichte, amper zichtbare bolling, de kroon genoemd, die de trillingen van de snaren overneemt en zo een rijke klank produceert.
Het stemblok, is uit diverse hoogwaardige lagen (met hard beukenhout) opgebouwd die kruislings op elkaar gelijmd zijn, een door Schimmel zelf ontwikkelde constructie, waar W.A. Schimmel in 1956 patent op kreeg.
De kam speelt een belangrijke rol bij het doorgeven van de trillingen naar de zangbodem. Met behulp van het moderne Computer-Assisted Piano Engineering (CAPE) hebben de kammen per model de ideaalste vorm gekregen. Bij piano’s loopt er een dunne, ronde messing staaf over de kam ten behoeve van de klankverrijking.
Een niet onbelangrijk deel van het klanklichaam is het gietijzeren pantserframe, dat zo’n 18 tot 20 ton spanning moet verdragen en ook nog trillingen moet geleiden. Het frame is door Schimmel met behulp van het computer systeem CAPE geoptimaliseerd, zodat deze een zo groot mogelijke stabiliteit biedt en een evenwichtiger materiaalverdeling heeft. Hierdoor heeft het frame een zeer gunstige invloed op de klank.
Waarvoor de computer software ook ideaal is, is de ingewikkelde berekening van de mensuur, d.w.z. alles wat te maken heeft met de snaren: de dikte en de lengte, het aantal snaren, de omwikkeling, enzovoort. Ook de inharmoniciteit, de treksterkte, torsie, de koperomwikkeling, impedantie van de snaar, spelen een rol, evenals de plaats van de aanhangstiften, stempennen en agrafen. Hoe preciezer de mensuur van een instrument is, hoe perfecter de toon kan klinken en hoe beter deze gestemd kan worden. In het eindresultaat moet alles subtiel op elkaar afgestemd zijn.
Schimmel stelt hoge eisen aan het materiaal, waarvan de staalsnaren gemaakt zijn. Niet alleen moeten ze zo’n 70 tot 80 kg trekkracht kunnen verdragen, de structuur en het trillingsvermogen moeten voor een hoge klankkwaliteit kunnen zorgen.
Na het opzetten van de snaren wordt er diverse malen uitgezwikt en gestemd, maar wel met tussenpozen, zodat het instrument zich kan zetten naar de nieuwe spanning.
Voor alle instrumenten worden de klavieren gebouwd in een eigen fabriek. Ook hierbij is sprake van grote precieze door computer gestuurde machines. De toetsen bestaan uit zorgvuldig geselecteerd hout en zijn voorzien van speciaal ontwikkelde piloten. Met behulp van een thermodynamisch proces wordt het klavier met klaviervilt ingevoerd. De toetsen zijn voorzien van een beleg van een soort minerale stof die zorgt voor veel grip en een sensitiviteit.
Bij de eindafwerking wordt er afgeregeld en veel gestemd en geïntoneerd. Bij intoneren wordt met naalden in het vilt van de hamerkop geprikt om de elasticiteit te verhogen. Hierbij komt veel vaardigheid om de hoek kijken. De klank moet warm en rond zijn als er zacht op gespeeld wordt, maar moet bij een in kracht toenemende aanslag niet alleen meer volume krijgen maar ook een toenemende felheid genereren. Ook in deze fase wordt het optimale uit het instrument gehaald, met als eindresultaat een fantastisch klinkend instrument.